20 valuvaigistit sinu köögis

Kas su hammas valutab, aga hambaarsti juurde ei pääse? Või oled hoopis hädas kõrvapõletikuga, mis ei taha taanduda? Kui tavaline valuvaigisti ei ole sind aidanud, siis proovi lisada oma menüüsse mõni valuvaigistava toimega toiduaine.
Uusimad uuringud on näidanud, et vähemalt üks naine neljast kannatab artriidi, luuvalu või krooniliste peavalude käes. Kui sinagi kuulud nende hulka, siis võib iga päev ühe kausitäie kirsside söömine su valu leevendada ilma magu ärritamata

Muuda lihasvalu ingveri abil vaid mälestuseks

Kui Taani teadlased palusid valude käes vaevlevatel inimestel vürtsitada oma toiduvalikut ingveriga, leevendas see kahe kuu jooksul nii lihas- kui ka liigesvalu, paistetust ja lihasjäikust kuni 63%. Eksperdid on selle põhjuseks nimetanud ingveris peituvad tugevatoimelised ühendid nimega gingeroolid, mis takistavad kehal tootmast valu tekitavaid hormoone. Uuringu põhjal on soovituslikuks igapäevaseks annuseks toidu kõrvale vähemalt üks teelusikatäis kuivatatud ingverit või kaks teelusikatäit tükeldatud ingverit.

Ravi hambavalu küüslauguküüntega

Kas su hammas valutab, aga hambaarsti juurde ei pääse? Õrnalt küüslauguküüne mälumine võib UCLA ülikooli teadlaste sõnul vähendada hambavalu ja igemepõletikku juba kahe tunniga. Eksperdid osutavad põhjusena küüslaugus leiduvale naturaalsele ühendile nimega eugenool, mis on tugev looduslik tuimasti. Kui igapäevaselt oma einetele puistata veerand teelusikatäit jahvatatud küüslauguküünt, siis võib see kaitsta ka südant. Teadlaste kinnitusel aitab see lihtne võte juba kolme nädalaga stabiliseerida veresuhkru taset ja vähendada artereid ummistava kolesterooli tootmist.

Leevenda kõrvetisi õunaäädikaga

Kui juua enne iga einet üks supilusikatäis õunaäädikat koos tassitäie veega, on ekspertide sõnul võimalik takistada valulike kõrvetiste ilmnemist juba 24 tunni jooksul. "Õunaäädikas peitub rikkalikult õun- ja viinhapet, mis aitavad kõvasti kaasa seedimisele ning rasvade ja proteiinide lagundamisele, et magu tühjeneks kiiremini; enne kui toit söögitorru jõuab ja nõnda valulikke kõrvetisi esile kutsub," selgitab doktor Joseph Brasco, kes töötab gastroenteroloogina Alabama osariigis Huntsville’i haiglas käärsoole- ja seedetraktihaiguste keskuses.

Kaota küüslaugu abil peavalu

Valulikud kõrvapõletikud ajavad igal aastal miljoneid ameeriklasi arsti juurde. Sellisest valust kiirelt lahti saamikeks tuleb valutavasse kõrva tilgutada kaks tilka sooja küüslauguõli kaks korda päevas viie päeva jooksul. See lihtne ravimeetod võib New Mexico ülikooli meditsiinikooli teadlaste sõnul kaotada kõrvapõletiku kiiremini kui retseptiravimid. Teadlaste sõnul on küüslaugu toimeained (germaanium, seleen ja väävliühendid) oma olemuselt mürgised kümnetele erinevatele valu põhjustavatele bakteritele.

Ise küüslauguõli valmistamiseks tuleb kolme purustatud küüslauguküünt keeta kaks minutit tasasel tulel pooles tassitäies külmpressitud oliiviõlis. Seejärel kurna need küüned ja saad õli säilitada külmkapis kuni kaks nädalat, nagu soovitab professor Teresa Graedon, kes on raamatu "Best Choices From The People’s Pharmacy" kaasautor. Parima tulemuse saamiseks soojenda seda segu enne kasutamist pisut, et vedelik su kõrvakanalis mahe tunduks.

Peleta liigese- ja peavalu kirssidega

Uusimad uuringud on näidanud, et vähemalt üks naine neljast kannatab artriidi, luuvalu või krooniliste peavalude käes. Kui sinagi kuulud nende hulka, siis võib iga päev ühe kausitäie kirsside söömine su valu leevendada ilma magu ärritamata, nagu on tänapäeval paraku tavaks paljudel valuvaigistitel, nagu kinnitavad Michiganis asuva East Lansingi ülikooli teadlased. Nende töö on näidanud, et kirssidele erepunase värvi andvad ühendid nimega antotsüaniinid on üheaegselt ka tugeva põletikuvastase toimega, mis ületab ibuprofeeni ja aspiriini mõju kümnekordselt.

"Antotsüaniinid aitavad takistada nende võimaste ensüümide tekkimist, mis põhjustavad kudede põletikku. Seeläbi võivad antotsüaniinid ära hoida ja ravida paljusid eri tüüpi valusid," selgitab professor Muraleedharan Nair, kes töötab Michigani ülikoolis toiduteaduse alal. Tema soovituseks on iga päev süüa 20 kirssi (kas värskeid, külmutatuid või kuivatatuid), kuni valu on läinud.

Hakka kõhuvalule vastu kala abil

Seedehäired, ärritatud soole sündroom, põletikulised soolehaigused... Kui su kõht näib pidevalt rahutu olevat, siis püüa oma kannatuste leevendamiseks süüa igal nädalal umbes pool kilo kala. Korduvad uuringud on näidanud, et kalades peituvad rasvhapped EPA ja DHA võivad märkimisväärselt vähendada sooltepõletikku, krampe ja kõhuvalu ning kohati pakkuda sama palju leevendust kui kortikosteroidid ja teised retseptiravimid.

"EPA ja DHA on tugevad, looduslikud ja ilma kõrvalmõjudeta põletikuvastased ained, mis võivad märkimisväärselt parandada kogu seedetrakti talitust," selgitab biokeemik ja professor Barry Sears, kes juhib Massachussettsi osariigis Marbleheadi linnas asuvat põletiku-uuringute sihtasutust. Parima tulemuse nimel tuleks eelistada rasvaseid kalu nagu lõhe, sardiinid, tuunikala, makrell, forell ja heeringas.

Väldi jogurti abil PMS-i

Yale’i teadurite sõnul on kuni 80% naistest on hädas premenstruaalse sündroomi ja sellega kaasnevate ebameeldivate sümptomitega. Põhjuseks on nende naiste närvisüsteemide tundlikkus östrogeeni- ja progesteroonitaseme kõikumise suhtes, mis esineb paratamatult igal kuul.

New Yorgi Columbia ülikooli teadlaste sõnul võib aga iga päev kahe topsitäie jogurti söömine vähendada nende sümptomite esinemise sagedust kuni 48%."Jogurtis on rikkalikult kaltsiumi, mineraali, mis rahustab närvisüsteemi ja takistab valulike sümptomite esinemist ka siis, kui hormoonid on tasakaalust väljas," selgitab Yale’i ülikooli professor ja günekoloog Mary Jane Minkin.

Taltsuta kroonilist valu kurkumi abil

Uuringud on näidanud, et populaarne Ida-India vürts kurkum on tegelikult valu leevendamises kolm korda tõhusam kui aspiriin, ibuprofeen või naprokseen. Lisaks võib see Cornelli ülikooli teadurite sõnul aidata vaigistada kroonilist valu kuni pooltel neist inimestest, keda vaevavad artriit ja ka fibromüalgia. Põhjuseks on see, et kurkumi toimeaine kurkumiin takistab kehal tootmast ensüümi tsükloksügenaas-2, mis vastutab valu põhjustavate eri hormoonide loomise eest, nagu selgitab toitumisteadlane dr Julian Whitaker, kes on kirjutanud raamatu "Reversing Diabetes". Uuringu põhjal on soovituslikuks igapäevaseks annuseks puistata veerand teelusikatäit seda vürtsi mis tahes riisi-, kana-, liha- või juurviljaroale.

Tõrju kaeraga endometriaalset valu

Endometrioosist tingitud valu leevendamise võtmeks võib osutuda iga päev kausitäie kaerahelbepudru söömine. Endometrioos tekib siis, kui emakast eralduvad väikesed limaskesta osad ja hakkavad kasvama väljaspool emakat. Ekspertide sõnul võivad need rändavad rakud muuta menstruatsiooni tõeliseks piinaks ja põhjustada nii tugeva põletiku, et päevade ajal tekivad tõsised krambid ning suur peavalu, mis võib kesta terve kuu läbi.

Õnneks võib kaerarikka dieedi kasuks otsustamine aidata esimese kuue kuu jooksul vähendada endometrioosist tingitud valu kuni 60% naistest. Kaerahelbed nimelt ei sisalda gluteeni – tülikat proteiini, mis põhjustab paljudes naistes põletikku ja muudab endometrioosi raskesti talutavaks, nagu selgitab doktor Peter Green, kes töötab Columbia ülikooli arstiteaduskonnas.

Leevenda jalavalu soolaga

Ekspertide sõnul esinevad igal aastal vähemalt kuuel miljonil ameeriklasel valusad sissekasvanud varbaküüned. Sissekasvanud küünte korrapärane leotamine soojas soolase veega täidetud kausis võib aga neid valulikke infektsioone ravida juba nelja päevaga, nagu väidavad California osariigi Stanfordi ülikooli teadlased.

Vette lisatud sool tõrjub põletikku ja on lisaks antibakteriaalse toimega, hävitades nõnda ruttu pisikud, mis põhjustavad paistetust ja valu. Lihtsalt lisa neli teelusikatäit soola iga liitri vee kohta, soojenda vesi kõrgeima talutava kuumuseni ja hoia haiget jalga vees umbes 20 minutit kaks korda päevas, kuni põletik taandub.

Väldi ananassi abil seedetrakti häireid

Kas sind vaevavad kõhugaasid? Umbes 200 grammi värsket ananassi päevas võib California osariigi Stanfordi ülikooli teadlaste sõnul vähendada valulikku puhitust 72 tunniga. Ananassis leidub nimelt proteolüütilisi ensüüme, mis kergendavad seedimist ning aitavad Ameerika Ühendriikide põllumajandusministeeriumi teadurite sõnul kiirendada valu põhjustavate proteiinide lagundamist maos ja peensooles.

Vähenda lihasvalu piparmündiga

Kas sul esineb lihaspingeid ja -valu? Kangekaelsed sõlmed lihastes võivad seal püsida tervelt mitu kuud, kui neid korralikult ei ravita, nagu ütleb loodusraviarst Mark Stengler, kes on raamatu "The Natural Physician’s Healing Therapies" autor. Ta soovitab kolm korda nädalas käia soojas vannis, mis on lõhnastatud kümne tilga piparmündiõliga. Soe vesi leevendab lihaseid ja piparmündiõli rahustab ka närve. See kooslus suudab Stengleri sõnul vähendada lihaskrampe 25% tõhusamalt kui apteegist ostetavad valuvaigistid ja vähendada tulevaste ägenemiste sagedust poole võrra.

Tervenda oma selga viinamarjade abil

Kas sind tüütab seljavalu? Kiire paranemise võti võib peituda viinamarjades. Hiljutised uuringud Ohio ülikoolis annavad mõista, et iga päev paarisaja grammi viinamarjade söömine võib pingul veresooni lõdvendada ja nõnda märkimisväärselt parandada kahjustatud seljakudede verevarustust, sageli isegi vaid kolme tunni jooksul pärast esimese kausitäie söömist. See on mõistagi hea uudis, sest selgroolülid ja lülivahekettad sõltuvad tervistavate toitainete ja hapniku saamiseks täielikult külgnevatest veresoontest, seega on Stengleri sõnul verevarustuse parandamine ülitähtis kahjustatud seljakudede ravimiseks.

Kaota vigastustest tingitud valu vee abil

New Yorgi Manhattani ülikooli ekspertide sõnul on võimalik panna alus kiirele taastumisprotsessile, kui juua igapäevaselt vaid kaheksa klaasitäit vett, olgu siis tegemist valuga jalgades, põlvedes või õlgades. Kuidas nii? Eksperdid kinnitavad, et vesi lahjendab ja aitab välja uhtuda histamiini – valu põhjustavat ühendit, mis valmib vigastatud kudedes.

"Pealegi on vesi üheks tähtsaks osaks luid katvate kõhrede, liigesevedeliku ja selgroo kõhreliste ketaste koostises," lisab professor Susan M. Kleiner, kes on raamatu "The Good Mood Diet" autor. "Ja kui nende kudede veevarustus on hea, liiguvad need sujuvalt ega põhjusta valu." Üks märkus: mõõda enne vee rüüpamist oma joogiklaas üle, et teha kindlaks, kui suur see tegelikult on. Tänapäeval on paljude mahlaklaaside mahutavus isegi üle 350 ml, mis tähendab, et viiest klaasitäiest peaks päevase normi jaoks piisama.

Ravi siinuseprobleeme mädarõikaga

Uusimad uuringud on näidanud, et sinusiit on Ameerika suurim krooniline terviseprobleem. See haigus ei põhjusta vaid ninakinnisust ja valu näopiirkonnas, vaid muudab ka kuus korda tõenäolisemaks üle kogu keha valu esinemise. Päästma tuleb mädarõigas! Saksa teadlaste kinnitusel kiirendab see pisaraid esile kutsuv maitseaine verevoolu ninakõrvalurgetesse, aidates nõnda avada ummistunud nina ja ravida põletikku kiiremini kui ninapihustid. Uuringu järgi on soovituslikuks annuseks võtta rõigast kaks korda päevas üks teelusikatäis (kas paljalt või kattena võileival või lihal), kuni sümptomid on kadunud.

Tohterda põiepõletikku mustsõstarde abil

New Jersey Rutgersi ülikooli teadlaste sõnul võib iga päev ühe tassitäie värskete või külmutatud mustsõstarde söömine või mustsõstramahla joomine vähendada kuseteede infektsiooni ohtu 60% võrra. Mustsõstardes peituvad nimelt tanniinid, taimsed ühendid, mis piiravad sisse põies probleeme tekitavad bakterid, nii et viimased ei saa kusagilt kinni hakata ega põletikku tekitada, nagu selgitab Rutgersi ülikooli teadlane professor Amy Howell.

Ravi suuhaavandeid meega

Araabia Ühendemiraatides asuva Dubai erialase meditsiinikeskuse teadlaste sõnul paranevad valulikud haavandid ja külmavillid retseptiravimiga võrreldes 43% kiiremini, kui neile neli korda päevas peale määrida pastoriseerimata mett kuni nahaprobleemide kadumiseni. Puhta mee naturaalsed ensüümid tõrjuvad uuringu autorite sõnul põletiku, hävitavad vaenulikud viirused ja kiirendavad kahjustatud kudede taastumist.

Võitle rinnavalu vastu linaseemnetega

Üks hiljutine uuring leidis, et kolme supilusikatäie linaseemnejahu lisamine igapäevasesse toidukavasse vähendas 12 nädala jooksul rindade tundlikkust ühel naisel kolmest. Teadlased viitavad selle põhjusena linaseemnete fütoöstrogeenidele, taimsetele ühenditele, mis takistavad rinnavalu tekitavaid äkilisi östrogeenitaseme kõikumisi.

Veel häid uudiseid: selle tervisliku seemne lisamiseks oma toidukavasse ei pea oleme pagarmeister. Lihtsalt puista linaseemnejahu kaerahelbepudrule, jogurtisse, õunakastmesse või lisa see mahedikesse ja juurviljadippi.

Ravi migreeni kohvi abil

Kas oled vastuvõtlik migreenidele? Püüa oma valuvaigistite toime parandamiseks need alla loputada kohviga. National Headache Foundationi teadurite sõnul parandab lisaks valuvaigistite võtmisele suure kohvitassi joomine ravimi toimet vähemalt 40% võrra, sõltumata sellist, millist apteegiravimit sa eelistad. Ekspertide sõnul stimuleerib kofeiin mao limaskesta, et see omandaks valuvaigisteid kiiremini ja tõhusamalt.

Taltsuta jalakrampe tomatimahlaga

Vähemalt üks inimene viiest on sageli hädas jalakrampidega. Kes on süüdlane? Kaaliumipuudus, mis esineb siis, kui see mineraal väljutatakse kehast dioreetikute, kõrge kofeiinisisaldusega jookide või sportimise ajal tugeva higistamise tõttu. Kui aga rüübata iga päev tassitäis kaaliumirikast tomatimahla, kiirendad esiteks oma keha taastumist, aga vähendad lisaks ka valulike krampide esinemise ohtu juba kümne päevaga, nagu väidavad UCLA ülikooli teadlased.

Tõlkinud: Joonas Orav

Allikas: välisajakirjandus

Lisa kommentaar

Kommentaarid