Hea karma kunst Tiibeti moodi, 4. osa

Paremat homset loovaid häid tegusid teha ning elu hinnalisuse üle mõtiskleda saab igaüks, olenemata kultuurist või usulisest taustast. Tiibeti hea karma kunstis kasutatakse lisaks aga ka vaid budismis levinud peenelt lihvitud harjutusi, mis meie tavaarusaamast eristuvad, nimetades neid ebaharilikeks harjutusteks.
Tiibetlased oskavad teha head karmat loovat meeletrenni

Ebaharilikud harjutused - see on maailm, mis on peidetud dokumentaalfilmidest ja reisidelt nähtud Tiibeti punastes kuubedes ja palvehelmeste krõbinas istuvate munkade-nunnade, eraklike joogide või pühendunud ilmalike praktiseerijate poolvidukil keskendunud silmade taha.

Dharma ehk vaimne õpetus osutab teekonnale ning igaühel ja igal traditsioonil on oma mõtlemis- ja vastavalt ka eluviisid. Buddha mõtlemisviisi kutsutakse budadharmaks ning seetõttu kutsutakse tema eluviisi teiste jaoks ebaharilikuks. Sellest välja kasvanud vaimseid baasharjutusi aga ebaharilikuks või suisa harukordseks nöndroks.  Need on harjutused, mis loovad harmooniat ja rahu nii endale, kui teistele. See pole vaid suur elamise kunst ja teadveloleku saavutamine, vaid aluseks ka vägevale salajasele teele vikerkaarekeha saavutamiseks.

Vikerkaarekehaks nimetatakse füüsilise keha lahustumist viieks elemendiks, lahtumist "valguseihuks", mida tüüpiliselt iseloomustab kehast vaid küünte ja mõne juuksesalgu järelejäämine. Vikerkaarekeha on tiibeti vaimse traditsiooni kohaselt kõrgeim vaimne teostumine.

Tavaliselt tehakse Tiibeti budismi erinevates koolkondades ebaharilike baasharjutuste seeriaid (kokku 6-7 tk) läbi 100 000 korda. Nende hulka kuuluvad keha-, kõne- ja meelemeditatsiooni sisaldavad harjutused keha, meele ja energiakanalite puhastamiseks, kaastunde, lahkuse ja kiindumustevaba oleku genereerimiseks, haiguste juurimiseks põhjuste tasandilt ning ka sõna otseses mõttes karma – oma negatiivsete tegude – puhastamiseks.

Kloostrimüüride vahel või erakluses olles nendele algharjutustele varahommikust hilisõhtuni pihta pannes õnnestub kiirematel tegijatel poole aastaga programmiga ühele poole saada. Ometi võib targa pilguga õpetaja kärsitu õpilase arengut mitte piisavaks pidada ning paluda tal kogu tsükkel uuesti läbi teha. Muidu kõrgemate praktikate juurde ei pääse.

Tiibetis on vaid üks traditsioon või õpetusliin, mis võimaldab tänapäeva kiires elus teha algharjutuste kompleksi läbi ühenädalase ritriidina. Tegu on tiibeti meditsiini vaimse liini harjutustega, millele pani aluse üle 800 aasta tagasi elanud kuulus Tiibeti arst ning võimas joogi Juthok Jönten Gonpo. Ta ennustas, et tulevikus pole inimestel enam aega ning meelekindlust ja motivatsiooni vaimsete teostumistega tegeleda. Selle tarvis lõi ta harjutuste kompleksi, mis säärasele ajastule paremini sobib ning juba tema eluajal ning hilisematel perioodidel on suured meistrid tema pärandit "testinud". Harjutused on tulemusrikkaks ja väekaks tunnistatud ning seetõttu katkematu liinina õpetajalt-õpilasele edasi antud.

Eestis on Yuthoki traditsiooniga harjutusi käinud õpetamas tiibetlasest tohter ning ilmalik joogi dr. Nida Chenagtsang. Paari aasta jooksul on ebahariliku nöndro ritriidi läbi teinud mitmekümneid inimesi, alates tiibeti pärimusmeditsiini terapeutidest, budistlike praktikate viljelejatest, kuni Tiibetist ja budismist seni mitte midagi teadnud inimesteni, kes otsivad teed meele rahustamiseks või tervenemiseks rasketest ja kroonilistest haigustest.

Tsitaadid ja selgitused on võetud tiibetlasest arsti ning üle maailma tegutseva International Academy for Traditional Tibetan Medicine looja dr. Nida Chenagtsangi äsja eesti keeles ilmunud raamatust "Hea karma kunst Tiibeti moodi", mille on eesti keelde tõlkinud Leene Korp.

 

Autor: Silva Soobik

Vaata ka: Hea karma kunst Tiibeti moodi, 1 osa.

Hea karma kunst Tiibeti moodi, 2 osa.

Hea karma kunst Tiibeti moodi, 3 osa.

Kuula ka Drukmo Gya mõtteid ja õpetusi Raadio 2 saates "Hallo, Kosmos!"

Lisa kommentaar

Kommentaarid