Mis meid tegelikult paksuks teeb?

See, et vähe liikudes ja valesti süües on võimalik paksuks minna, tundub olevat siililegi selge. Miks aga sageli ei taha kehakaal langeda kuigi me sööme vähe ja teeme paar korda nädalas tõhusat trenni?
Kommentaare: 12
Kolumbia kunstnik Fernando Botero piltidel lokkab lopsakas ilu

Tänaseks on tehtud arvukalt uuringuid, mis räägivad sellest, et ülekaalulised üldiselt ei söö rohkem kaloreid kui normaalse kehakaaluga inimesed. Sageli söövad nad hoopis vähem, püüdes pingutada kaalus maha võtta või vähemalt mitte juurde võtta.

Inimese kehasse on sisse ehitatud ellujäämismehhanism, mis hakkab toidupuuduse korral automaatselt tööle. Sama toimub siis, kui inimene sööb vähem kui ta soovib. Siis muutub ainevahetus ja keha siseneb kehakaalu säilitamiseks nn näljarežiimile. Juhul kui nälgimise abil õnnestub kehakaalu vähendada, hakkab keha koheselt kehakaalu taastama, niipea kui "näljakuur" on möödas. Tänaseks on kogunenud juba päris palju raporteid, kus dokumenteeritakse, et kaloripiirangutega dieedid annavad mittepüsivaid tulemusi.

Huvitavad on ka uuringud, mis kinnitavad, et treening üksi ei oma kehakaalule mingit efekti. Enamik inimeste jaoks oleks parimaks treeninguks kiirete ja kontsentreeritud jõusaalitreeningutele hoopis suhteliselt rahulik tegevus - tavaline füüsiline töö, jalgrattasõit, ujumine või jalutamine. Seeläbi võetakse suurem osa kütusest rasvaladudest, ka kõhult. Tugevamate treeningvormide, näiteks jooksmise puhul kasutab keha rohkem glükogeenivarusid. See võib põhjustada suurema insuliini tarbimise, suurema veresuhkru taseme languse ja suuremad näljasignaalid peale treeningut. Et tugevast treeningust kasu saada, on tähtis hoolikalt planeerida treeningujärgsed söögikorrad.

Huvitav on ka kehakaalu seos vaimse tervisega. Juhul, kui kehakaal on väga lühikese aja jooksul suurenenud, 5, 10 aga võib-olla isegi rohkem kilo, tuleks otsida põhjust hoopis vaimsest tasakaalutusest, sellest, mis sel perioodil inimese elus juhtus.

Loo autori praktikas on olnud üks naine, kes mõne kuuga võttis juurde 30 kilo! Mis tema elus toimus sel ajal? Ta kaotas lühikese ajaga kodu, mehe ja töö. On loomulik, et peale nii suuri üleelamisi reageerib ka keha.

Mõned uuringud näitavad, et selliste nn oma turvalise keskkonna ja oma lähedaste inimeste kaotamisega seotud läbielamised võivad panna reageerima neerukanalid, mis hakkavad nn vett kinni hoidma. Seega on sellistel juhtudel sageli tegemist hoopis üleliigse veega kehas. Seega tasub kiire kaalutõusu puhul hoopis uurima, et kas meie elus on olnud läbielamisi, mis on seotud oma inimeste või oma keskkonna kaotamisega? Lahendus emotsionaalsel tasandil võib suhteliselt ruttu kaasa tuua sagedase tualetiskäimise peale konflikti lahenemist - ja ka kehakaalu languse.

Loo autor on Kaia-Kaire Hunt, kasutatud on materjale väliskirjandusest

Lisa kommentaar

Kommentaarid

Alkeemik
2014-06-13 19:12:02
Olen täheldanud, et töökohustuste ja -vastutuse suurenedes lisandub ka kaalu. Minu jaoks seni tagasipöördumatult... Ei ole küll veel lausa ülekaaluline, aga piirikese peal ja rahul ei ole.... Alateadlik reaktsioon, püüd suurem-mõjusam välja näha...?
Alkeemik
2013-05-03 09:43:34
Kui mina kaotasin töö, mehe ja kodu, siis võtsin lühikese ajaga hoopis 15 kilo alla. Alla olen võtnud alati kui elus pingeline periood (mitte küll nii drastiliselt)

Sellega tahtsin öelda seda, et jälgige pigem seda kuidas teie organism töötab, mitte seda mida kuskil kirjutatakse ja kuidas sõbrannal oli...
Kuningas Artur
2013-02-04 06:38:47
Pakksuks teeb liigne liikumine Sport ja selle järsk maha jätmine. Teie keha ei ole robot. Kes kiiresti omandab uue programmi -teen sport - ei tee sporti- kui teha siis juba surmani. Arvatav on see et kui inimene teeb sport elab ta kuskil 40 aastaseks, Tema veresooned kuluvad läbi- mis te arvate et te keha ise taastub - eksite. Nii et kui soovite elada kaua liikuge tasakaalukalt. Sööge mõõdukalt süüa võib kõike, mis ei põhjust alergiat. Mida rohkem te piinate organismi seda rohkem organim tunneb vajadust tagavara hoida ja teebki Teid pakksuks. Selle kohta on lugusi kulla otsijatest kes nälgisid ja kui said kohta kus oli süüa võtsid tohutult juurde. Leidke tasakaal. Mitte ärge jookske äärmustest äärmusesse. Liiga peenike ja liiga kaalukas. Leidke vahepealne normaalne olek. Kui ise ei leia keskmist küsige oma lähedastelt, kui nemad ütlevad Teile et kõik sobib, siis on Teil õigus enda jaoks vähendada ainult mõned kilod aastas. Jne Viimase otsuse teete Teie, kuna ainult Teie olete oma keha peremees ja ainult Teie elate pärast kõik muutusi oma kehas edasi.
Kõik kommentaarid